الفبای روانشناسی تربیت کودک

#تربیت_سالم برای هر جامعه ای مفید و سازنده است. برای داشتن جامعه ای سالم و پیشرفته، باید افراد را از دوران #کودکی تربیت کرد تا بتوان شخص مفیدی تحویل جامعه داد.
پیشتر ها به کودکان بها داده نمی‌شد خانواده‌ها کودکان را در مسائل مربوط به خود شرکت نمی دادند و او را فردی کامل نمی‌دانستند؛ خوشبختانه با پیشرفت علم روانشناسی و بالا رفتن سطح آگاهی افراد جامعه، جایگاه کودک در خانواده و جامعه تغییر پیدا کرده است.

تعلیم و تربیت کودک را باید با نیازها خواسته ها و انتظارات جامعه معاصر سنجید، بازتاب این سخن در آیین #حضرتعلی(ع) مصداق دارد، آنجا که می فرمایند:” فرزندتان را برای زمانه خودش پرورش دهید”.

لیکن ناآگاهی مسئولان تربیتی می‌تواند کودک را به انحراف بکشاند و باعث ایجاد رفتارهای ناهنجار در او شود، لذا آشنایی با اصول صحیح تربیتی از صفات مهم مسئولان تربیتی است.

کتاب #الفبای_روانشناسی_تربیتی_کودک بیانگر روش‌های تربیتی اصولی با پشتوانه علمی، تخصصی و تجربی است که به زبان ساده نوشته شده تا افراد غیرمتخصص هم بتوانند از آن استفاده کنند و مفاهیم آن را درک و به خوبی به کار ببندند.
#دکترفرحکنتراتچی در این کتاب به مسئولان و تربیتی پیشنهاد می کند که با افزایش آگاهی خود بتوانند منظور کودک را از انجام کارهای ناهنجار درک کنند وگرنه او بیشتر در این حالت فرو می‌رود و در مقابل نارضایتی ها از خود عکس العمل منفی نشان می دهد.
اگر ما با آگاهی صحیح منظور کودکان و درست متوجه شویم می توانیم با رفتار متعادل خود را یاری کنیم و به خواسته‌های منطقی است جواب مثبت دهیم و اگر خواسته های کودکان غیرمنطقی است باید با توضیحات قانع کننده باید جواب بدهیم و او را در مسیر درست هدایت بکنیم.
فهرست مطالب این کتاب در ۳۶ فصل تنظیم شده تا به طور کامل به آگاهی بخشی و شناخت از ویژگی های کودکان پرداخته شود.
ابتدا از نحوه برخورد صحیح با رفتارهای ظاهراً ناهنجار کودک
انواع #بهانه_گیری ها
#دروغگویی ها
#دعوای بین کودکان
تشویق و جایزه
ایجاد اعتماد به نفس در کودک
خواب کودک
انعطاف‌پذیری
استقلال
اهمیت بازی و تغذیه درست در کودکان نام برده می شود، سپس به مسائلی نظیر
رابطه بین خواهرها و برادرها
تفاهم والدین در تربیت فرزند
#مادران_شاغل
جرّ و بحث بین والدین
و تصمیم به جدایی و طلاق پرداخته شده است.

انتشارات #به_نشر این کتاب را در سال ۱۳۸۴ و در ۱۳۶ صفحه راهی بازار نشر کرده است.

#مادرانه_قلم
#پدرانه_قلم
#تکنیک_تربیتی
#کتابخانه_کودک_قلم